Maustajan matkassa – kohti modernia elintarviketuotantoa
28.2.2020
Maustajan kehityshanke tähtää kansainväliseen kasvuun sekä yhä parempaan vastuullisuuteen ja tuoteturvallisuuteen.
Maustaja toteuttaa merkittävää hanketta, jossa investoidaan sekä tuotekehitykseen että uuteen valmistusteknologiaan, automaatioon ja robotiikkaan. Parannamme myös digitalisoinnin avulla edelleen toiminnan läpinäkyvyyttä.
Hankkeelle on myönnetty Euroopan aluekehitysrahaston tukea, jonka tarkoituksena on edistää pk-yritysten kilpailukykyä sekä elintarviketeollisuuden jäljitettävyyttä ja tuoteturvallisuutta.
Kasvua terveydestä ja hyvinvoinnista
Merkittävä osa investointihanketta on uusi tuotantolinja, jolla voidaan valmistaa marja-, hedelmä- tai kasvispohjaisia välipalatuotteita. Uudet tuoteryhmät liittyvät kansainväliseen terveys- ja hyvinvointitrendiin, joten ne avaavat mahdollisuuksia merkittävään kasvuun ja työllisyyden edistämiseen.
Laitetilaus tehdään heti kesän jälkeen, ja uuden valmistus- ja pakkauslinjan tuotanto on tarkoitus käynnistää vuoden 2021 loppuun mennessä.
Maustaja pyrkii jatkuvasti kehittämään parantamaan toimintansa vastuullisuutta, joka ulottuu myös oman henkilökunnan hyvinvointiin. Tähän liittyen on EU-rahoituksella jo hankittu uusi pakkausrobotti. Sillä korvattiin mekaaninen, niveliä rasittanut työvaihe ja parannettiin näin työergonomiaa.
Toinen jo toteutettu laiteinvestointi on pikarikone, jolla esimerkiksi trendituotteeksi noussut vegemajoneesi saadaan pakattua käteviin kerta-annospikareihin.
”Olemme keskellä alati kiristyvää globaalia kilpailua. Kuluttajakäyttäytyminen muuttuu jatkuvasti, ja teknologian nopea kehitys mahdollistaa yhä älykkäämmän ja ketterämmän tuotannon ja logistiikan. Digitalisaatio on avainasemassa, kun halutaan uudistaa liiketoimintaa niin asiakasta kuin ympäristöä palvelevalla tavalla”, sanoo Maustajan toimitusjohtaja Arto Tölli.
Läpinäkyvyys luo luottamusta
Tulevina vuosina Maustaja kehittää liiketoimintaansa toiminnallisten muutosten lisäksi uusilla digitaalisilla ratkaisuilla. Niillä parannetaan esimerkiksi tuotteen jäljitettävyyttä ja tuotantoprosessin läpinäkyvyyttä.
”Kyse on tiedosta ja tiedon hallinnasta. Ihmiset haluavat tietää, mitä suuhunsa laittavat eli mitä tuote sisältää tai ei sisällä, missä se on valmistettu ja onko sitä turvallista syödä”, Tölli havainnollistaa.
”Tieto voi koskea tuotteita, prosesseja, raaka-aineita tai asiakkaita. Tärkeää on se, miten tietoa hallitaan ja miten se saadaan asiakkaiden tai kuluttajien käytettäväksi. Tuloksena on toiminnan läpinäkyvyys, jonka on sekä asiakas- että kuluttajaluottamuksen perusta.”